top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תGuy Mizrahi

10 טיפים לחיזוק מנטלי ושיפור התמודדות עם לחץ ואתגרים

לחץ יכול להיות טוב ויכול להיות רע. תלוי במינון ואופן ההתמודדות איתו. באורח החיים המודרני שמורכב מגירויים רבים ועצימים, רוב העבודה של וויסות הלחץ מתמקדת בהפחתת הלחץ והסטרס לאזורים הנוחים לנו. במאמר הזה נפרוט 10 טיפים לרגיעה לשימוש ויישום יום יומי.


1. עצרו לפני תגובה (קפה של בוקר) - דבר ראשון בהתמודדות וויסות לחץ זה לדעת לעצור ולנשום, אפילו למאית השנייה. העצירה מאפשרת הפעלת תהליכי חשיבה מתקדמים במח המרחיבים ומשפרים את יכולת התגובה. עצירות יזומות לפני תגובה/פעולה ניתן לראות לדוגמא לפני סרב, עליה לקרב, זינוק בתחרות ועוד.


2. תנשמו נכון – תחזירו שליטה על החיים - אחד הדברים החשובים בוויסות לחץ הינו החזרת השליטה ובהחלט יש לנו הרבה דברים שאנחנו כמעט תמיד יכולים לשלוט בהם- אחד מהם זה הנשימה. מערכת הנשימה קשורה גם למערכת העצבית ועל ידי נשימה נכונה ניתן להרגיע את הגוף ולמקד את הראש. רוב האנשים בעולם לא נושמים טוב - הם רק מכניסים ומוציאים אויר. בשביל להרגיע את הגוף דרך הנשימה מומלץ לנשום דרך הבטן (קצת מוזר בהתחלה) ולוודא שקצב הוצאת האוויר (נשיפה) הינו ארוך פי 2 לפחות מקצב ההכנסה (שאיפה).


3. שדרו שפת גוף של עוצמה ותזוזו! - קיים קשר הדוק ודו סיטרי בין הראש לגוף. לפעמים שהראש לא עובד צריך לדעת להדליק אותו בעזרת הגוף ולפעמים הפוך. ברגע שמשנים את הפיזיולוגיה (שפת הגוף) מתקיימים גם שינויים ברמה המוחית - הפרשת יתר של טוסטסטרון שאחראי על הנעה קדימה ופחות קורטיזול - הורמון הלחץ. בשטח הרבה פעמים רואים ספורטאים לפני ביצוע ואפשר לראות לפי השפת גוף מה המצב המנטלי. שליטה בגוף מאפשרת שליטה בראש ותגובה טובה ועוצמתית יותר לסיטואציה הנוכחית.


4. תדרבנו ותעודדו את עצמכם – הקול בראש! - הראש של כולנו מלא במחשבות, חלקם מקדמות וחלקם פחות. דיבור עצמי הוא אחד הכלים המרכזיים לניהול המחשבות בצורה חיובית. כולנו מדברים עם עצמנו רוב היום ובשביל להגיע לביצועי שיא והתמודדות צריך גם לדעת לעשות את זה נכון. אם תדעו לעודד את עצמכם בראש כל הזמן ההתמודדות תהפוך לקלה יותר כי בדרך כלל זה את/ה שמתמודדים עם הסיטואציה בזמן אמת. אתם והמחשבות.


5. תשתמשו בדמיון לכיוונים טובים - המח לא יודע להבדיל בצורה טובה בין דמיון למציאות ולכן אנחנו צריכים לדעת לנצל את זה למקומות שאנחנו רוצים. אל תחשבו על הפיל הוורוד! אולי הצלחתם ואולי לא. למח אין מסננים טובים והוא מכניס אליו הרבה רעשי רקע ולכן חשוב לדעת לנקות אותם ולמקד את הדמיון שלנו לכיוונים חיוביים. הדמייה של סיטואציות בצורה חיובית, חיה ומציאותית יוצרת הגברת מוכרות בסיטואציה שמגבירה ביטחון, מפחיתה לחץ ומשפרת ביצועים.


6. תרחיקו גורמי לחץ מיותרים (לא בושה) - קחו אחראיות על הסביבה שמקיפה אתכם. זה יכול להיות חברים/חברות מפעם, מאמנים, יועצים, תקשורת ועוד - אין מה להשאיר מי שלא עושה לכם טוב. כמו ששומרים על היגיינה גופנית חשוב גם לשמור על היגיינה מנטלית. לפני תחרות אם מתחרים אחרים מלחיצים אפשר להתרחק.


7. מי שקשה לו/ה עוזר/ת (דוחף)! - משפט שעל פניו נראה בעייתי כי איך מי שקשה לו כנראה יתקשה לעזור או לדחוף. זאת בדיוק הטעות של רוב האנשים בעולם. ברגע שקשה רק מתחילים לגרד את קצה גבול היכולת אבל מתכנים למצב מנטלי של מסכנים ושל קושי. ברגע שעוזרים לאחר, רואים את הקושי של האחר בין אם זה מתחרה או כל אדם, משנים את המצב המנטלי ממסכנות לעוצמה וזה אחד הכלים החשובים בהתמודדות.


8. תרגלו שינויים קטנים בחיים - אם כל החיים נתרגל רק תכנית עבודה אחת, ברגע שמשהו יתנו, נתקשה להתמודד. לכן בהכשרות של לוחמים ביחידות מיוחדות וספורטאי עלית מתרגלים כל הזמן שינויים קטנים. זה יכול להיות אימונים משתנים, מקרים ותגובות, הקפצות, שינויי זמנים אבל הכי חשוב לתרגל שינויים קטנים שיודעים שיש לכם את היכולת להתמודד איתם. תרגול שינויים קטנים ביום יום מפתח יכולת להתמודד עם שינויים בזמן אמת ומשפר את החוסן מצד אחד ומפחית את הלחץ מנגד.


9. תעזרו בחבל זוג (בסביבה שלכם) - בשייטת 13 כאשר יוצאים לצלילה, שזו חוויה ברמת אי ודאות גבוה (חושך, לא רואים, חושים משתנים, נשימה אחרת) אחד הדברים שלא מוותרים עליו אף פעם זה חבל זוג. חבל שמקשר בין 2 בני הזוג ובא לתת ביטחון שמצד אחד יש מישהו שיכול לאזן אתכם במידת הצורך ומצד שני יכול לסייע בעת צרה. לכולכם יש המון חבלי זוג דמיוניים בחיים, עם ההורים, החברים, בני זוג, מנטורים ועוד. בשביל להתמודד יותר טוב עם אתגרים אני מזמין אתכם לחזק את החבלי זוג ולהיעזר בהם לאורך הדרך.


10. תתחילו את היום עם הצלחה! - אחת הפעולות החשובות ביותר לפיתוח תחושת מסוגלות וברגע שיש מסוגלות אפשר להתמודד כמעט עם הכול. או שהצלחת או שלמדת. תמצאו פעולה קטנה של הצלחה ותתחילו איתה את היום. זה יכול להיות אימון, לסדר את המיטה, לרקוד בכייף מול המראה, לתרגל תנועתיות - הכול טוב. בתנאי שמודעים להצלחה!


“הטעות הגדולה ביותר שאתה יכול לעשות היא להיות בלחץ מכך שתטעה” אלברט האברד


אומרים שידע זה כח. אני טוען שידע זה פוטנציאל לכח. יש לכם את הפוטנציאל עכשיו זה תלוי ביישום. בהצלחה

וכאן בשבילכם תמיד,

גיא





464 צפיות0 תגובות
bottom of page